Gezond leven
 
Levensfase
 
Medisch
 
Spreekuur
 
SlapenReizenVoedingMentaal fitBewegen en gezondheidAlternatieve geneeswijzenArbeid en gezondheidGezond gebitRoken, alcohol en drugsZwangerschapBaby'sKinderenJongerenVrouwenMannenSeniorenChronische ziektesHart - en vaatziektesMedische encyclopediePsychische AandoeningenGeneesmiddelenatlasBorstkankerAfasieArtroseAstmaDementieDepressieDiabetesHoge bloeddrukHoofdpijnIncontinentieLeven met een chronische ziekteMantelzorgRugpijnSporten met een beperkingVoedselallergieVraag het de deskundigeGa ik hiermee naar de dokter?Symptomen ScanHet virtuele consultatiebureau
 

IJsthee

Tell a friendPagina afdrukken
 

Zelf ijsthee maken is gemakkelijk. Een heerlijk verfrissend drankje voor zonnige dagen, met heel weinig calorieën (afhankelijk van de bereidingswijze).
Er worden citrusvruchten gebruikt in dit recept. Op de schil van citrusfruit kunnen schimmelwerende middelen zitten. Daarom is het aan te raden de vrucht eerst goed te wassen. Bij biologische citrusvruchten is het gebruik van deze bestrijdingsmiddelen niet toegestaan.

IJsthee

Ingrediënten

1 liter water
10-15 gram zwarte thee (eenkopszakjes bevatten meestal 2 gram, zakjes voor een pot 4 gram thee)
suiker, honing of zoetstof (naar wens)
sap van 1 limoen of citroen
1 limoen of citroen, goed gewassen en in schijfjes of partjes gesneden
takje munt
ijsblokjes
0,5 liter bronwater naturel met prik

Bereiding

Hang de theezakjes in een glazen kan (liefst hittebestendig). Wie geen hittebestendige glazen kan heeft, kan de thee maken in een pan. Giet de thee over in een mooie kan als de thee is afgekoeld.

  • Water laten koken en over de theezakjes gieten.
  • Naar wens suiker, zoetstof of honing toevoegen.
  • Na een uur de theezakjes verwijderen (langer laten trekken kan ook).
  • Sap, stukjes citrusfruit en munt toevoegen en in koelkast geheel af laten koelen.
  • Vlak voor serveren bronwater met prik en ijsblokjes toevoegen.

Calorieën

De hoeveelheid calorieën is afhankelijk van het gebruikte zoetmiddel. De ijsthee zelf bevat vrijwel geen calorieën.
1 eetlepel suiker (15 gram): 60 kcal
1 eetlepel honing (15 gram):50 kcal
Zoetstoftabletjes, -poeder of in vloeibare vorm: - kcal

Goed om te weten

Afhankelijk van de hoeveelheid tannine in de thee, kan de ijsthee troebel worden. Door het toevoegen van water met prik ontstaat een schuimkraagje. Dit heeft geen invloed op de smaak.

Bron: Corien Maljaars Copyright: Medicinfo Datum: 25/04/2012Disclaimer