Gezond leven
 
Levensfase
 
Medisch
 
Spreekuur
 
SlapenReizenVoedingMentaal fitBewegen en gezondheidAlternatieve geneeswijzenArbeid en gezondheidGezond gebitRoken, alcohol en drugsZwangerschapBaby'sKinderenJongerenVrouwenMannenSeniorenChronische ziektesHart - en vaatziektesMedische encyclopediePsychische AandoeningenBorstkankerAfasieArtroseAstmaDementieDepressieDiabetesHoge bloeddrukHoofdpijnIncontinentieLeven met een chronische ziekteMantelzorgRugpijnSporten met een beperkingVoedselallergieVraag het de deskundigeGa ik hiermee naar de dokter?Symptomen ScanHet virtuele consultatiebureau
 

Belemmerende overtuigingen

Tell a friendPagina afdrukken
 

Inleiding

Belemmerende overtuigingen zijn opvattingen die iemand ervan weerhouden actie te ondernemen en te veranderen. Iemand creëert deze negatieve overtuigingen zelf, zonder dat hij het weet. Vaak ervaart diegene zo’n denkbeeld als een ‘waarheid’ over zichzelf. Dit kan de ontwikkeling remmen; iemand heeft namelijk vastgeroeste ideeën over ‘hoe dingen nu eenmaal zijn’. Een belemmerende overtuiging is bijvoorbeeld: ‘Ik doe het nooit goed’ of ‘Ik ben nu eenmaal een verlegen persoon, daardoor vind ik het moeilijk om mensen te overtuigen’.

Kracht en macht

Het lastige van belemmerende overtuigingen is dat ze in het leven van veel mensen volop de ruimte krijgen om hun kracht en macht te laten gelden. Ze bepalen namelijk hoe we naar onszelf kijken, wat we denken, hoe we ons voelen en wat we willen. Overigens hebben positieve overtuigingen net zoveel kracht en macht als belemmerende overtuigingen, maar beïnvloeden deze ons handelen juist positief. Als u er bijvoorbeeld van overtuigd bent dat u goed bent in het onthouden van namen van mensen, zal dit in de praktijk vaak ook zo blijken te zijn.

Onbewust

Overtuigingen over ons en de wereld om ons heen zijn vaak onbewust. En aangezien deze denkbeelden belangrijk zijn voor de inrichting van ons leven, kan dit blokkerend werken. Als iemand bijvoorbeeld (onbewust) denkt dat hij als persoon minder is dan een collega, werkt dit door in hoe hij zich voelt, hoe hij werkt en hoe hij communiceert. Diegene krijgt dan steeds opnieuw de bevestiging van zijn gevoel van minderwaar¬digheid.

Oorzaak

We zijn vaak geneigd om de oorzaak van ons eigen falen bij iemand anders te leggen. Bijvoorbeeld: ik kan niet goed presteren, omdat Piet niet kan samenwerken. In feite krijgt Piet dan de schuld van uw verminderd presteren. U kunt Piet echter niet veranderen, dus u zult het bij uzelf moeten zoeken en in uw eigen kracht moeten komen. U kunt dit doen door te stoppen met het ontkrachten van uzelf. Mensen bedenken vaak allerlei manie¬ren om zichzelf te ontkrachten. Een aantal voorbeelden.

Een ander de schuld geven
‘Mijn baas waardeert me niet.’ ‘De organisatie heeft geen oog voor mij.’ ‘Als je voor een dubbeltje geboren bent, dan zul je nooit een kwartje worden.’

Ontlopen of vluchten
‘Het is nu niet het juiste moment.’ ‘Ik ben nu eenmaal van een andere generatie.’ ‘De herfst is geen goede tijd om iets ondernemen.’
Of vluchten in de slachtofferrol: ‘Niemand begrijpt mij’, of: ‘Ik delf altijd het onderspit’.

Valse macht of vechten
‘Zij heeft niet de capaciteiten om mij te verbeteren.’ ‘Kees heeft de hersenen niet om met mij een discussie aan te gaan.’

Er zijn heel wat methoden om uzelf te ontkrachten. Iemand die niet oppast, heeft steeds meer excuses nodig om zichzelf goed te voelen. Daarmee raakt hij steeds verder van zijn persoonlijke kracht verwijderd. Het is natuurlijk veel mooier als u zelf sturing kunt geven aan uw leven, met behulp van uw eigen kracht.

Zelfinzicht

Het bewust worden van belemmerende overtuigingen is een belangrijke stap naar zelfontwikkeling. Ook helpt dit om effectiever te leren communiceren en handelen. Zelfinzicht is dus de sleutel. U kunt alleen maar beter en effectiever worden als u eerst in de spiegel kijkt.
Het is belangrijk om zicht te krijgen en u bewust te worden van situaties waarin de belemmerende overtuigingen hun gang gaan. Stel dat u ergens gesolliciteerd hebt en u krijgt een afwijzing. Er kunnen dan gedachten opkomen als: ‘Zie je nu wel, ik ben voor een dubbeltje geboren en zal nooit een kwartje worden’ of: ‘Ik ben veel te onzeker om een leuke baan te krijgen’. Op het moment dat zo’n negatieve overtuiging door uw hoofd gaat, kunt u ingrijpen.

De stappen om van belemmerende overtuigingen af te komen (en uw innerlijke kracht te vergroten) zijn:

  1. Herken uw gevoel van woede, irritatie, onrust, ongenoegen, angst of pijn op het moment dat het zich voordoet.
  2. Ga er met uw aandacht of bewustzijn ‘naartoe’ en sta even stil bij het gevoel, ook al is het soms wat minder comfortabel. Blijf toekijken en volg wat er in u opkomt.
  3. Accepteer deze gevoelens volledig met alles wat erbij opkomt.
  4. Spoor uw belemmerende overtuiging op. Een belemmerende overtuiging doemt vaak op net ná of net vóór het oncomfortabele gevoel. Onderzoek vervolgens uw overtuiging. Is deze wel realistisch en op waarheid gebaseerd?
  5. Adem rustig door en laat de belemmerende overtuiging los, glimlach naar uzelf.
  6. Voel dat alles langzaam rustiger wordt.
  7. Hou deze techniek vol in het dagelijks leven en beloon uzelf met iets leuks. Wees aardig voor uzelf!

Na verloop van tijd zult u merken dat u rustiger en innerlijk stabieler wordt. Zo kunt u uw problemen met meer zelfvertrouwen tegemoet treden. Als u werkelijk in contact bent met uzelf, dan zult u merken dat het leven en werk veel makkelijker en soepeler gaan als daarvoor. Er komen dan vanzelf positieve dingen naar u toe.

Meer informatie

De kracht van gedachten – Martijn Frijters ISBN13: 9789089650740

Bron: Medicinfo Copyright: Medicinfo Datum: 01/07/2013Disclaimer