Gezond leven
 
Levensfase
 
Medisch
 
Spreekuur
 
SlapenReizenVoedingMentaal fitBewegen en gezondheidAlternatieve geneeswijzenArbeid en gezondheidGezond gebitRoken, alcohol en drugsZwangerschapBaby'sKinderenJongerenVrouwenMannenSeniorenChronische ziektesHart - en vaatziektesMedische encyclopediePsychische AandoeningenBorstkankerAfasieArtroseAstmaDementieDepressieDiabetesHoge bloeddrukHoofdpijnIncontinentieLeven met een chronische ziekteMantelzorgRugpijnSporten met een beperkingVoedselallergieVraag het de deskundigeGa ik hiermee naar de dokter?Het virtuele consultatiebureau
 

Belemmerende overtuigingen

Tell a friend Pagina afdrukken

Wat zijn belemmerende overtuigingen?

Een belemmerende overtuiging is een negatief oordeel dat je over jezelf hebt. Vaak denken mensen dat deze overtuigingen waar zijn. Daardoor staan belemmerende overtuigingen in de weg van persoonlijke groei en verandering. Een voorbeeld: ‘Ik ben nu eenmaal verlegen, daarom kan ik mensen niet overtuigen van mijn gelijk.’

De kracht van overtuigingen

Belemmerende overtuigingen zijn erg krachtig. Ze bepalen hoe je naar jezelf kijkt, wat je denkt, wat je voelt en wat je wilt. Ze hebben een negatieve invloed op je gedrag. Positieve overtuigingen zijn ook erg krachtig, maar hebben juist een positieve invloed.

Onbewust

Overtuigingen zijn vaak onbewust. Juist daarom werken ze blokkerend. Als je onbewust vindt dat je minder bent dan je collega, heeft dat gevolgen voor hoe je je voelt en hoe je werkt. En als je minder goed werkt, krijgt je bevestiging in je gevoel van minderwaardigheid.

Oorzaak van belemmerende overtuigingen

Mensen bedenken allerlei manieren om zichzelf te ontkrachten:

  • Een ander de schuld geven: ‘Mijn baas waardeert me niet.’ Of: ‘Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.’
  • Ontlopen of vluchten: ‘Nu is niet het juiste moment.’ Of vluchten in een slachtofferrol: ‘Niemand begrijpt mij.’
  • Valse macht of vechten: ‘Zij heeft niet de capaciteiten om mij te verbeteren.’

Als je niet oppast, heb je steeds meer excuses nodig om je goed over jezelf te voelen. Het is veel mooier als je zelf je leven kunt sturen, met behulp van je krachten.

Zelfinzicht

Zelfinzicht is de eerste stap als je overtuigingen wilt veranderen. Je moet eerst in de spiegel kijken.
Dan herken je de situaties waarin je vaak belemmerende overtuigingen hebt. Bijvoorbeeld na een afwijzing na een sollicitatiegesprek.

De stappen om van belemmerende overtuigingen af te komen zijn:

  1. Herken het gevoel van woede, irritatie, onrust, ongenoegen, angst of pijn op het moment dat het zich voordoet.
  2. Ga er met je aandacht of bewustzijn ‘naartoe’ en sta even stil bij het gevoel, ook al is dat minder comfortabel. Blijf toekijken en volg wat er in je opkomt.
  3. Accepteer je gevoelens volledig.
  4. Spoor je belemmerende overtuiging op. Een belemmerende overtuiging komt vaak op net ná of net vóór het oncomfortabele gevoel. Onderzoek vervolgens je overtuiging. Is deze wel realistisch en op waarheid gebaseerd?
  5. Adem rustig door en laat de belemmerende overtuiging los, glimlach naar jezelf.
  6. Voel dat alles langzaam rustiger wordt.
  7. Hou deze techniek vol in het dagelijks leven en beloon uzelf met iets leuks. Wees aardig voorzelf.

Na verloop van tijd word je rustiger en stabieler. Je kunt problemen met meer zelfvertrouwen tegemoet treden.

Meer informatie

De kracht van gedachten – Martijn Frijters ISBN13: 9789089650740
Bron: Medicinfo Copyright: Medicinfo Datum: 02/02/2016 Geen