Gezond leven
 
Levensfase
 
Medisch
 
Spreekuur
 
SlapenReizenVoedingMentaal fitBewegen en gezondheidAlternatieve geneeswijzenArbeid en gezondheidGezond gebitRoken, alcohol en drugsZwangerschapBaby'sKinderenJongerenVrouwenMannenSeniorenChronische ziektesHart - en vaatziektesMedische encyclopediePsychische AandoeningenBorstkankerAfasieArtroseAstmaDementieDepressieDiabetesHoge bloeddrukHoofdpijnIncontinentieLeven met een chronische ziekteMantelzorgRugpijnSporten met een beperkingVoedselallergieVraag het de deskundigeGa ik hiermee naar de dokter?Symptomen ScanHet virtuele consultatiebureau
 

Agressie bij dementie

Tell a friend Pagina afdrukken

Iemand met dementie kan soms erg boos of agressief zijn. Hij kan schreeuwen, beschuldigen, bedreigen of schoppen en slaan. Mantelzorgers kunnen hier bang, geschokt of verdrietig door worden.

Oorzaken van agressie

Agressie kan het gevolg zijn van het ziekteproces. De patiënt verliest steeds meer de greep op de werkelijkheid en het leven.

Patiënten worden agressief als ze:

  • lichamelijke problemen hebben, zoals pijn, honger, verstopping of een volle blaas.
  • (nieuwe) medicijnen hebben.
  • gebrek aan privacy hebben; hulp bij wassen en aankleden vinden ze soms bedreigend.
  • worden overvraagd.
  • zich bekeken, bekritiseerd of vernederd voelen.
  • moeite hebben met communiceren.
  • bang zijn, bijvoorbeeld voor geluiden of mensen die ze niet (her)kennen.
  • zich vervelende gebeurtenissen uit het verleden herinneren.
  • hallucineren of wanen hebben.
Bespreek agressie altijd met de behandelend arts, psycholoog of verpleegkundige. Zij helpen bij het achterhalen van de oorzaak en behandelen eventuele lichamelijke problemen. Ook adviseren ze over de omgang met agressie. Bij ernstige agressie kunnen ze rustgevende medicijnen voorschrijven.

Tips om met agressie om te gaan

  • Achterhaal de oorzaak van de agressie. Als u weet waar het gedrag vandaan komt, kunt u het voorkomen of er iets aan doen.
  • Volg de adviezen op in de tekst over communicatie met personen met dementie; vaak veroorzaken communicatieproblemen agressie.
  • Blijf rustig als het niet lukt om een uitbarsting te vermijden.
  • Maak uzelf geen verwijten; de agressie is meestal niet persoonlijk bedoeld.
  • Bedenk van tevoren manieren om met agressieve uitbarstingen om te gaan.
  • Haal een paar keer diep adem en tel tot tien als voelt dat u zelf boos en gefrustreerd raakt. Ga desnoods even de kamer uit.
  • Leid de patiënt af.
  • Geef de patiënt de ruimte als hij lichamelijk geweld gebruikt en probeer hem niet tegen te houden. Blijf zelf op een veilige afstand. Verlaat eventueel de kamer en/of roep om hulp.
  • Straf iemand met dementie niet; na een uitbarsting is hij het incident waarschijnlijk al snel vergeten.
  • Doe na een uitbarsting zo gewoon mogelijk en stel de patiënt op zijn gemak. Hij kan zich nog steeds onrustig voelen, zonder te weten waarom.

Mantelzorgers: zorg goed voor uzelf!

Voor mantelzorgers is het niet gemakkelijk om elke dag met agressieve mensen om te gaan. Mantelzorgers voelen zich vaak gespannen, gefrustreerd, boos, schuldig en wanhopig. Deze gevoelens zijn normaal.

Zorg dat u ook tijd voor uzelf vrijmaakt en steun zoekt bij familie, vrienden of lotgenoten. Bezoek bijvoorbeeld een Alzheimercafé. Die worden overal in Nederland gehouden. Bespreek de situatie ook met hulpverleners. Zij adviseren, begeleiden en helpen.

Meer informatie

Informatie van Alzheimer Experience
www.alzheimerexperience.nl

Informatie van Alzheimer Nederland, de organisatie voor mensen met dementie en hun familie, over omgaan met agressief gedrag
www.alzheimer-nederland.nl/agressief-gedrag

Website voor mantelzorgers van mensen met dementie 
www.dementiedebaas.nl/ 

Verenso (2008); Richtlijn Probleemgedrag.
www.verenso.nl/richtlijnen/probleemgedrag

Loon, J. van (2006). Mijn partner raakt de weg kwijt – Omgaan met dementie. Pearson Education Benelux

Dirkse, R. & Petit, C. (2010). Had ik het maar geweten – moderne dementiezorg. Kosmos Uitgevers Utrecht/Antwerpen.

Bron: Medicinfo Copyright: Medicinfo Datum: 10/03/2015