Gezond leven
 
Levensfase
 
Medisch
 
Spreekuur
 
SlapenReizenVoedingMentaal fitBewegen en gezondheidAlternatieve geneeswijzenArbeid en gezondheidGezond gebitRoken, alcohol en drugsZwangerschapBaby'sKinderenJongerenVrouwenMannenSeniorenChronische ziektesHart - en vaatziektesMedische encyclopediePsychische AandoeningenBorstkankerAfasieArtroseAstmaDementieDepressieDiabetesHoge bloeddrukHoofdpijnIncontinentieLeven met een chronische ziekteMantelzorgRugpijnSporten met een beperkingVoedselallergieVraag het de deskundigeGa ik hiermee naar de dokter?Het virtuele consultatiebureau
 

Rouwverwerking

Pagina afdrukken

Wie rouwt, verwerkt een verlies. Bijvoorbeeld het verlies van een dierbare. Iemand kan ook rouwen om het verlies van een baan of het feit dat de kinderen het huis uit gaan. Het ingrijpendste is vaak het verliezen van een partner, kind of ouder.

Voor mensen die rouwen is het niet gemakkelijk om te accepteren wat er gebeurd is. Bovendien is het niet eenvoudig om het leven opnieuw in te richten met de nieuwe omstandigheden. Iedereen reageert anders op een sterfgeval. Sommige mensen willen hun gevoelens delen met anderen, anderen kroppen hun gevoelens op.

Het is heel normaal als mensen stemmingswisselingen hebben en verdrietig zijn in de maanden na het overlijden van een dierbare. Rouw en verdriet horen erbij als mensen iemand verliezen die hen na aan het hart ligt.

Rouw is niet alleen droefheid en depressie. Mensen kunnen zich schuldig, boos, verward en soms ook opgelucht voelen. Emoties kunnen heftiger zijn dan mensen van zichzelf gewend zijn. Vaak gaat dit gepaard met lichamelijke klachten als hoofdpijn, moeheid, slecht slapen, hartkloppingen, concentratieproblemen. Bovendien confronteert een verlies mensen met hun eigen sterfelijkheid.

Neem de tijd voor rouw en neem de ruimte voor de gevoelens die bij rouw komen kijken. Rouw is niet te ontkennen. Het heeft invloed op werk, relaties en zelfbeeld.

Fasen in de rouw

De rouw die mensen doormaken is een natuurlijk proces. Het is onderdeel van het acceptatieproces. Iedereen rouwt en treurt op zijn eigen manier. Maar er zijn een paar duidelijk herkenbare fases waar mensen vaak doorheen gaan na een sterfgeval. Let op, dit patroon is niet op iedereen van toepassing. De fases lopen door elkaar heen en niet iedereen doorloopt alle fases.
Rouwen kan worden ingedeeld in de volgende vijf fases:

  • Ontkenning: het niet onder ogen kunnen zien van de waarheid.
  • Boosheid: ‘waarom overkomt mij dit?’
  • Onderhandelen en vechten.
  • Verdriet en depressie.
  • Aanvaarding.

Deze fases zijn beschreven door de psychiater Elizabeth Kübler-Ross.

Rouwtakenmodel

Tegenwoordig kijken deskundigen ook op een andere manier naar het rouwproces. De psychiater J. William Worden heeft een aantal taken beschreven die tijdens het rouwproces moeten worden uitgevoerd. Deze kunnen ook door elkaar heen lopen. De taken van het ‘rouwtakenmodel’ staan hieronder beschreven.

  • Aanvaarden van de realiteit van het verlies, zowel verstandelijk als gevoelsmatig.
  • Doorleven van de pijn en het verdriet. Ruimte geven om het verlies te voelen.
  • Aanpassen aan een nieuw leven waarin de overledene er niet meer is.
  • Het verdriet een plaats geven en de draad weer oppakken. De overledene een plek geven in de herinnering.
    Na verloop van tijd merken veel mensen dat ze aan de overleden persoon kunnen denken zonder verdrietig te worden. Zij pakken hun leven weer op en gaan misschien op zoek naar nieuwe sociale contacten.

Natuurlijk zullen er nog steeds momenten zijn waarop mensen veel last hebben van het gemis. Bijvoorbeeld op verjaardagen, tijdens feestdagen en bij familiebijeenkomsten.

Voor het rouwproces zijn geen vaste volgorde of regels, net zo min als niet iedereen dezelfde gevoelens heeft bij rouw. Ook is er geen standaard hoe lang rouwen duurt. Soms kan het verdriet ineens weer de kop opsteken, na lang te zijn weggeweest.

Adviezen voor het verwerken van een verlies

Zorgen voor uzelf
Als u het gevoel hebt dat u overspoeld wordt door intense gevoelens, ga ze dan niet uit de weg. Luister naar uzelf en doe waar u behoefte aan hebt.
Probeer erachter te komen wat helpt bij de verwerking. Dat kan praten zijn. Sommige mensen vinden het juist prettig om te schrijven, knutselen, werken of sporten. Of zoek af en toe de stilte op, eventueel met iemand die u vertrouwt.

Geef uw leven structuur. Ga op tijd naar bed, ook al gaat slapen niet zo goed. Eet op de tijden die u gewend bent, ook al hebt u maar weinig trek.

Contact met anderen
Zorg ervoor dat u vrienden en familie om u heen hebt. Ook als u geen zin hebt om te praten, is het toch belangrijk dat er mensen voor u zijn. Vertel anderen hoe u zich voelt, probeer gevoelens niet op te kroppen. Vertel mensen hoe en waarmee ze u kunnen steunen.

Laat weten wat u op prijs stelt en wat niet. Onhandige of kwetsende reacties zijn meestal geen boze opzet. Neem het mensen niet kwalijk als ze in uw ogen niet tactvol reageren.

Hulp zoeken
Sta toe dat u een bepaalde periode niet optimaal functioneert. Overleg met uw werkgever over wat u kunt doen en wat niet. Als u een gezin draaiende moet houden, vraag hulp van uw omgeving.

Lotgenotencontact of rouwbegeleiding kan helpen het rouwproces beter door te komen. Aarzel niet om met iemand te praten over uw zorgen over huisvesting of financiën. Zoek professionele hulp als u het gevoel hebt dat u het niet alleen aankunt.

Na verloop van tijd
Probeer na verloop van tijd ook weer oog te krijgen voor het wel en wee van anderen. Dat maakt het makkelijker om contact te houden. Ruim de spullen van de overledene op als u er echt klaar voor bent. Overleg dat eventueel met uw gezin en de andere nabestaanden.

Als het weer wat beter gaat, kunt u een soort gedenkteken maken ter nagedachtenis van uw dierbare. U kunt bijvoorbeeld een boom of plant voor die persoon planten. Of een bankje neerzetten met een herdenkingsplaat erop.

Hoe u iemand anders kunt helpen die rouwt

Iedereen vindt het moeilijk een nabestaande tegemoet te treden. Contacten met anderen zijn echter zeer belangrijk voor mensen die rouwen. Neem het initiatief tot contact, een rouwende heeft daar vaak zelf de energie niet voor.

Toon oprechte belangstelling en luister naar het verhaal van de nabestaande. Probeer niet teveel met oplossingen of adviezen aan te komen, ieder mens rouwt op zijn eigen manier.
Hulp of steun opdringen werkt averechts. Geef de rouwende tijd en heb geduld, ook al komt hij of zij een aantal keer met hetzelfde verhaal. U kunt het gevoel hebben dat u tekort schiet. Maar laten merken dat u er bent, zonder een oordeel te vormen, is zeer belangrijk voor een rouwende.

Zet de verjaardag en sterfdatum van de overledene in uw agenda, zodat u kunt laten weten dat u aan hem of haar denkt.

Meer informatie

Informatie van het Landelijke Steunpunt Rouw
www.landelijksteunpuntrouw.nl/index.php/home

Informatie van Stichting Korrelatie
www.korrelatie.nl/themas/rouw

Informatie van de Uitvaart Internet Diensten
www.rouw.nl/index/index.php?option=com_content&view=article&id=301&Itemid=149

Informatie van het Fonds Psychische Gezondheid
www.psychischegezondheid.nl/
Bron: Medicinfo Copyright: Medicinfo Datum: 25/03/2014 Disclaimer Medicinfo

Pagina afdrukken