Gezond leven
 
Levensfase
 
Medisch
 
Spreekuur
 
SlapenReizenVoedingMentaal fitBewegen en gezondheidAlternatieve geneeswijzenArbeid en gezondheidGezond gebitDrugs, alcohol en tabakZwangerschapBaby'sKinderenJongerenVrouwenMannenSeniorenChronische ziektesHart - en vaatziektesMedische encyclopediePsychische AandoeningenGeneesmiddelenatlasBorstkankerAfasieArtroseAstmaDementieDepressieDiabetesHoge bloeddrukHoofdpijnIncontinentieLeven met een chronische ziekteMantelzorgRugpijnSporten met een beperkingVoedselallergieVraag het de deskundigeGa ik hiermee naar de dokter?Symptomen ScanHet virtuele consultatiebureau
 

Voedingsadvies bij obstipatie (verstopping)

Tell a friendPagina afdrukken
 

Inleiding

De één heeft iedere dag ontlasting, een ander meerdere keren per dag en weer een ander eenmaal per twee dagen, dit is allemaal in orde als iemand zich hier prettig bij voelt en als de stoelgang zonder pijn verloopt. We spreken van verstopping of obstipatie als er minder dan driemaal per week ontlasting is of als ontlasten alleen lukt door heel hard te persen. De oorzaken kunnen liggen in de voeding, beweging, leefgewoontes, een andere aandoening, medicijngebruik of een combinatie van twee of meer van deze factoren.

Voeding

Vaak is de stoelgang te verbeteren door extra aandacht aan de voeding te besteden:

  • Eet regelmatig verdeeld over de dag, gebruik drie hoofdmaaltijden. Sla het ontbijt in ieder geval niet over.
  • Zorg dat u voldoende vezelrijke voeding binnenkrijgt. Dagelijks 5-7 sneetjes volkorenbrood, twee porties fruit en 200 gram groente leveren een goede basis. Daarnaast kunt u andere producten met vezels gebruiken, zie VEZELS
  • Drinken is belangrijk. Gebruik per dag 1,5 tot 2 liter vocht: de inhoud van twaalf tot vijftien kopjes of glazen. U mag alles meetellen, koffie, thee, melk, frisdrank en natuurlijk water. Het meeste vocht zal als urine worden uitgeplast, maar er blijft iets achter in de darmen en dit maakt de ontlasting zachter. Als u te weinig drinkt, dan wordt de obstipatie juist erger.
  • Koffie, vooral cafeïnebevattende koffie, heeft bij sommige mensen een stimulerend effect op de activiteit van de dikke darm.
    Bij mensen met PDS (prikkelbare darm syndroom) kunnen de darmen gevoelig zijn voor koffie en hier heftig op reageren. Als dat bij u het geval is kunt u koffie beter niet gebruiken of beperken. Ook andere producten met cafeïne kunnen de darmen prikkelen, zoals cola, thee en chocolade.
  • Van enkele merken yoghurt of drankjes met toegevoegde probiotica (bacteriën) zoals Yakult Bifiene, Danone Activia en Vifit, is wetenschappelijk aangetoond dat ze een trage stoelgang kunnen stimuleren. Dit betekent niet dat andere soortgelijke producten niet goed zouden zijn.

Beweging

Het is belangrijk om dagelijks lichaamsbeweging te nemen, bij voorkeur minimaal een half uur. Beweging bevordert de darmwerking, bovendien kan de ontspanning ook positieve invloed hebben.

Spanning en leefstijl

Probeer op een vaste tijd naar het toilet te gaan en sla dit niet over, hoe druk u het ook hebt. Voor de meeste mensen werkt het best om hier een vast moment voor aan te leren, bijvoorbeeld na het ontbijt. Ga naar het toilet als u aandrang voelt en stel de gang naar het toilet niet uit. De prikkel tot ontlasting kan anders verdwijnen en naarmate de ontlasting langer in de darm blijft, droogt deze meer uit, waardoor de stoelgang pijnlijker wordt. Neem de tijd en probeer u te ontspannen. Zet eventueel een bankje onder uw voeten zodat uw houding wat gehurkt is. Vermijd te hard persen, omdat hierdoor aambeien kunnen ontstaan. Probeer het liever later nog een keer.

Medische oorzaak/medicijnen

Bepaalde aandoeningen kunnen invloed hebben op de stoelgang, zoals depressie of schildklierafwijkingen. Ook zijn er geneesmiddelen die invloed op de stoelgang kunnen hebben, zoals staalpillen en kalmerende- en slaapmiddelen.
Laxeermiddelen nemen nooit de oorzaak van de verstopping weg, ze lossen alleen tijdelijk de problemen op. Door regelmatig laxeermiddelen te gebruiken worden uw darmen 'lui' en kunt u niet meer zonder het gebruik van deze middelen. Slik nooit op eigen houtje laxeermiddelen. Dit geldt zeker ook voor het gebruik van 'natuurlijke' producten zoals senna en laxeerthee. Deze middelen kunnen de werking van de darmen ernstig verstoren en juist meer verstopping veroorzaken.

Als u na vier tot zes weken geen baat hebt bij een vezelrijke voeding, meer drinken, regelmaat en meer lichaamsbeweging of als u het niet vertrouwt, overleg dan met uw huisarts wat u het best kunt doen.

Meer informatie:

Maag Lever Darmstichting: www.mlds.nl/

Voedingscentrum: www.voedingscentrum.nl/home.htm

Bron: Corien Maljaars Copyright: Medicinfo Datum: 18/11/2008