Gezond leven
 
Levensfase
 
Medisch
 
Spreekuur
 
SlapenReizenVoedingMentaal fitBewegen en gezondheidAlternatieve geneeswijzenArbeid en gezondheidGezond gebitRoken, alcohol en drugsZwangerschapBaby'sKinderenJongerenVrouwenMannenSeniorenChronische ziektesHart - en vaatziektesMedische encyclopediePsychische AandoeningenBorstkankerAfasieArtroseAstmaDementieDepressieDiabetesHoge bloeddrukHoofdpijnIncontinentieLeven met een chronische ziekteMantelzorgRugpijnSporten met een beperkingVoedselallergieVraag het de deskundigeGa ik hiermee naar de dokter?Symptomen ScanHet virtuele consultatiebureau
 

Voedingsadvies bij obstipatie

Tell a friendPagina afdrukken
 

De ene persoon heeft iedere dag ontlasting, een ander meerdere keren per dag en weer een ander eenmaal per 2 dagen. Dit is allemaal in orde als iemand zich hier prettig bij voelt en als de stoelgang zonder pijn verloopt.

We spreken van obstipatie (verstopping) als er minder dan drie keer per week ontlasting is of als ontlasten alleen lukt door heel hard te persen. De oorzaken kunnen liggen in de voeding, beweging, leefgewoontes, een andere aandoening, medicijngebruik of een combinatie van meerdere van deze factoren.

Voeding

Vaak kan de stoelgang verbeteren door extra aandacht aan de voeding te besteden:

  • Eet regelmatig verdeeld over de dag, gebruik drie hoofdmaaltijden. Sla in ieder geval het ontbijt niet over.
  • Eet voldoende vezelrijke voeding. Dagelijks 5-7 sneetjes volkorenbrood, twee porties fruit en 200 gram groente leveren een goede basis. Daarnaast kunnen andere producten met vezels gebruikt worden.
  • Gebruik per dag 1,5 tot 2 liter vocht: de inhoud van 12 tot 15 kopjes of glazen. Tel alles mee: koffie, thee, melk, frisdrank en natuurlijk water. Vezels houden water vast, waardoor de ontlasting zachter wordt en meer volume krijgt. Dit vergemakkelijkt de stoelgang.
  • Koffie, vooral cafeïnebevattende koffie, heeft bij sommige mensen een stimulerend effect op de activiteit van de dikke darm.
    Bij mensen met PDS (prikkelbare darm syndroom) kunnen de darmen gevoelig zijn voor koffie en hier heftig op reageren. Als dat bij u het geval is kunt u koffie beter niet gebruiken of beperken. Ook andere producten met cafeïne kunnen de darmen prikkelen, zoals cola, thee en chocolade.
  • De European Food Safety Authority (EFSA) heeft eind 2012 alle gezondheidsclaims opnieuw beoordeeld. Probiotica zijn niet door de zeer strenge selectie gekomen. Op de verpakking van producten met probiotica mag daarom niet meer vermeld worden dat ze goed zijn voor de darmwerking. Het gebruik van probiotica is veilig. Probeer eventueel uit of u baat hebt bij een product met probiotica (bijvoorbeeld yoghurt of yoghurtdrank met probiotica).
  • Van appelsap en ontbijtkoek wordt wel beweerd dat ze laxerend zijn. Hier is geen bewijs voor. Er is ook nooit bewezen dat geraspte appel, banaan, kaneel of rijst 'stoppend' werken.

Beweging

Het is belangrijk om dagelijks lichaamsbeweging te nemen, bij voorkeur minimaal een half uur. Beweging bevordert de darmwerking, bovendien kan de ontspanning ook positieve invloed hebben.

Spanning en leefstijl

  • Probeer op een vaste tijd naar het toilet te gaan. Sla dit niet over, ook niet als het druk is.
  • Ga naar het toilet als u aandrang voelt en stel toiletbezoek niet uit. De prikkel tot ontlasting kan anders verdwijnen. Naarmate de ontlasting langer in de darm blijft, droogt deze meer uit, waardoor de stoelgang pijnlijker wordt.
  • Neem de tijd en probeer u te ontspannen. Zet eventueel een bankje onder uw voeten zodat uw houding wat gehurkt is.
  • Vermijd te hard persen, omdat hierdoor aambeien kunnen ontstaan. Probeer het liever later nog een keer.

Medische oorzaak en medicijnen

Bepaalde aandoeningen kunnen verstopping veroorzaken, zoals depressie of schildklierafwijkingen. Ook zijn er geneesmiddelen die verstopping kunnen veroorzaken, zoals bepaalde pijnstillers, staalpillen en kalmerings- en slaapmiddelen.

Als de klachten blijven, ondanks de adviezen over voeding en leefstijl, kan worden gestart met laxeermiddelen. Deze middelen zorgen ervoor dat de ontlasting zacht wordt en ook zacht blijft. Ze lossen tijdelijk de problemen op, maar nemen niet de oorzaak van de verstopping weg.

Als u na 4 tot 6 weken geen baat hebt bij een vezelrijke voeding, meer drinken, regelmaat en meer lichaamsbeweging of als u het niet vertrouwt, overleg dan met uw huisarts wat u het best kunt doen.

Meer informatie:

Informatie van de Maag Lever Darm Stichting
www.spijsvertering.info/tips-bij-klachten/verstopping/

Informatie van het Voedingscentrum
www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/verstopping.

Bron: Corien Maljaars Copyright: Medicinfo Datum: 28/05/2014