Terug naar actueel overzicht

Is mijn klacht ernstig genoeg voor de huisarts?

De achterwachtarts op de voorgrond

Een keelpijn die maar niet weggaat of een vreemd ogende moedervlek: naar de huisarts gaan of niet? Zowel thuis als op vakantie is het soms lastig zelf te bepalen of een bezoek aan de huisarts noodzakelijk is. Wie snel duidelijkheid en advies wil kan via verschillende zorgverzekeraars contact opnemen met de verpleegkundigen van Medicinfo. Zij kunnen vaak al direct medisch advies geven en zo nodig overleggen met een huisarts in de achterwacht. Achterwachtarts William vertelt hoe belangrijk het is dat mensen bij medische vragen altijd contact opnemen voor een persoonlijk medisch advies.

De verpleegkundigen van Medicinfo zijn zeven dagen per week, ook in de avonduren, bereikbaar per telefoon, app en mail. Het komt regelmatig voor dat zij voor het beantwoorden van een vraag overleg willen plegen met de dienstdoende achterwachtarts. ‘Wanneer een verpleegkundige een vraag aan mij voorlegt zie ik dit direct in mijn computerscherm,’ vertelt William, ’dan kan ik vrijwel meteen een antwoord terugsturen. Wie zich zorgen maakt over zijn gezondheid wil natuurlijk zo snel mogelijk advies hebben.’

Geen zorg is te klein

‘Veel mensen hebben het gevoel dat ze hun huisarts lastig vallen met hun klacht, vandaar dat ze eerst contact met Medicinfo opnemen,’ vervolgt de achterwachtarts. Maar wie een medische klacht heeft, wil toch weten of het serieus is en of een bezoek aan de huisarts noodzakelijk is. ‘Gelukkig kunnen we mensen in veel gevallen al helpen met een zelfzorgadvies zodat zij niet naar de huisarts hoeven,’ vertelt William. ‘Als ik adviseer wel naar de huisarts te gaan dan geef ik ook aan welke punten belangrijk zijn om te benoemen bij een consult.’ De achterwachtarts koppelt zijn antwoord terug aan de verpleegkundige, die dit vervolgens direct doorgeeft aan de persoon in kwestie.

Altijd en overal

De achterwachtarts heeft geen persoonlijk contact met de mensen maar kan zich toch erg goed inleven in de vragen die gesteld worden. ‘Ik denk altijd; hoe zou ik zelf met deze vraag geholpen willen worden?’, vertelt William. ‘Juist op die momenten dat je niet je eigen huisartsenpraktijk kan bellen maar je wel zorgen maakt, kun je de verpleegkundigen van Medicinfo bellen, mailen of een app sturen en snel betrouwbaar advies krijgen.’

Alle vragen zijn welkom

De achterwachtarts krijgt uiteenlopende vragen doorgestuurd van de verpleegkundigen, ook van mensen die zich ongerust maken over een familielid. ‘Vandaag kreeg ik via de verpleegkundige van Medicinfo een vraag door van een vrouw die zich zorgen maakte over haar vader van 71. Hij had verschillende klachten maar weigerde naar zijn huisarts te gaan. De vraag was hoe ernstig de klachten ingeschat moesten worden. Dan geven we de dochter de handvatten om haar vader te overtuigen toch echt naar de huisarts te gaan,’ vertelt William. ‘Een ander recent voorbeeld was een vraag van een jonge medische student die een half jaar in Indonesië was en erg last kreeg van haaruitval. Zij wilde graag overleggen met een Nederlands sprekende medisch deskundige over wat de oorzaak kon zijn en wat zij kon doen. Ik legde haar uit dat het bij haaruitval meestal zo is dat het vanzelf herstelt en ik vertelde welke labonderzoeken nodig zouden zijn om oorzaken uit te sluiten. Ook kon ik haar voedingsadvies geven en gaf ik aan dat de medicijnen die zij gebruikte mogelijk een rol zouden kunnen spelen. Zo kon zij ondanks het tijdsverschil toch snel geholpen worden.’

Ongemakkelijk ongemak

De achterwachtarts noemt de laagdrempeligheid van de diensten van Medicinfo als een van de andere voordelen. ‘Soms kan het ongemakkelijk zijn een vraag met een eigen huisarts te bespreken. Wij kunnen helpen om mensen op hun gemak te stellen’. Zo vertelt William over een vader die in het weekend contact opnam over de onregelmatige menstruatie van zijn puberdochter. ‘Deze meneer konden we gelukkig direct helpen. Zijn dochter was midden in haar pubertijd dus dan is er geen reden tot ongerustheid.’

Geen vervanging eigen huisarts

Is de achterwachtarts een vervanging van de traditionele huisarts? ‘Nee, wat wij doen is juist een aanvulling op het bestaande systeem,’ verduidelijkt de achterwachtarts. ‘Wanneer mensen een medische klacht hebben kunnen wij snel advies geven en iemand geruststellen. We luisteren, denken mee en adviseren wat iemand zelf kan doen en of een bezoek aan de huisarts nodig is. We geven mensen de handvatten om meer controle te houden over hun gezondheid en ervoor te zorgen dat betrouwbaar en persoonlijk medisch advies altijd dichtbij is.’

Wellicht ook interessant

Contact opnemen met Medicinfo

Dr. Anton Philipsweg 31
5026 RK Tilburg
013 – 594 21 55
info@medicinfo.nl

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Contact opnemen met Medicinfo

Dr. Anton Philipsweg 31
5026 RK Tilburg
013 – 594 21 55
info@medicinfo.nl

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief