Terug naar actueel overzicht

Van wanhoop tot opluchting: ‘Eindelijk iemand die naar mijn klacht luisterde’

Vraag het de medisch specialist luistert, adviseert en motiveert

Hij kon niet slapen van de pijn in zijn voet, zijn teen werd steeds groter en hij verdroeg zijn schoenen niet meer. De pijnklachten van Gerard werden steeds erger. De huisarts en medisch specialisten konden echter geen oorzaak vinden en dus werd de goede oplossing ook niet gevonden. Het maakte Gerard uit Groningen radeloos. Toen hij las over de dienst ‘Vraag het de medisch specialist’ van zijn zorgverzekeraar was een telefoontje snel gepleegd. Een dag later had hij uitgebreid telefonisch contact met een reumatoloog; ‘Eindelijk iemand die naar mijn klacht luisterde,’ vertelt Gerard.

Het komt helaas vaak voor dat de oorzaak van een medische klacht niet meteen gevonden kan worden. Men bezoekt eerst de huisarts, kijkt het een tijdje aan en vervolgens komt er een medisch specialist in beeld die de klacht nader gaat onderzoeken. De specialist kan echter ook niks vinden en verwijst de cliënt door naar een andere specialist. Ondertussen is de cliënt maanden verder en wil gewoon weten wat er aan de hand is zodat de klacht verholpen kan worden, zoals bij Gerard het geval was. Frustrerend en stressvol, wat de gezondheid ook niet ten goede komt.

Een extra paar ogen en oren

‘Daarom is de dienst Vraag het de medisch specialist ontwikkeld: een team uiteenlopende medisch specialisten dat een gezondheidsklacht per telefoon met de cliënt bespreekt’ legt een verpleegkundige van Medicinfo uit. Hier komen de eerste telefoontjes en mails binnen van mensen die Vraag het de medisch specialist in willen schakelen. Dit eerste contact is erg belangrijk om heel duidelijk naar boven te krijgen wat de zorgvraag van de cliënt is. De verpleegkundige herinnert zich haar gesprek met Gerard nog goed: ‘Hij was na al die maanden echt radeloos en was bij verschillende specialisten geweest. Dat maakte het lastig te bepalen welke specialist we moesten raadplegen maar ik nam als eerste contact op met de chirurg.’ De medisch specialisten geven geen second opinion en hebben geen toegang tot een medisch dossier maar kijken wel met een frisse blik naar de situatie, hebben de tijd om naar een verhaal te luisteren en advies te geven. ‘Wij zorgen er voor dat mensen op het juiste perron terecht komen, zo kun je het wel vergelijken.’

Zetje in de rug

De verpleegkundige nam na een uitvoerig gesprek met Gerard contact op met de chirurg. Wanneer hij naar de voorgeschiedenis kijkt, valt hem op dat Gerard vooral veel vaataandoeningen heeft gehad. De chirurg denkt vanuit zijn specialisme niet direct te kunnen helpen maar omdat hij leest over de nachtelijke tintelingen, verwijst hij Gerard door naar de reumatoloog van het team van Vraag het de medisch specialist. ‘Mijn rol is niet alleen medisch,’ vertelt hij,’ ik probeer mensen te begeleiden en ze een zetje in de rug te geven. Ik ben geen betere specialist dan mijn collega’s maar het is voor mensen fijn ook de mening van een andere specialist te horen.’ Normaliter is het vrij snel in te schatten welke medisch specialist ingeschakeld moet worden maar deze klacht lag gecompliceerder dus werd de reumatoloog ingeschakeld.

Wat heb ik nou?

‘Mensen gaan naar hun eigen specialist, krijgen veel informatie en denken vervolgens thuis: wat heb ik nou eigenlijk?,’ de reumatoloog schetst een realistisch beeld van hoe het vaak gaat. ‘Dat was ook bij Gerard het geval, hij wilde gewoon eindelijk weten wat er met zijn teen aan de hand was.’ Na 30 jaar ervaring als reumatoloog weet zij wat het belangrijkste was in deze situatie: ‘Mensen die al onder behandeling zijn bij een specialist maar niet verder komen, adviseer ik een ding; probeer duidelijk te krijgen wat je zorgvraag is.’ De cliënt zelfvertrouwen geven om op de juiste vragen antwoord te krijgen, daar ligt haar kracht. ‘Wat ik met Gerard heb gedaan is eerst heel helder in kaart gebracht hoe zijn medisch proces was verlopen, we hebben een tijdslijn gemaakt en deze ingevuld. Dat gaf al veel helderheid. Toen zagen we bijvoorbeeld dat er een medicijn was uitgeschreven waar niemand meer naar gekeken had.’ De uitkomst van het gesprek was een concrete vragenlijst voor zijn eigen medisch specialist zodat hij weer een volgende stap kon zetten.

Je kunt weer verder

‘Het gesprek met de reumatoloog was heel verhelderend, ik zou andere mensen ook adviseren om alles eerst goed op een rijtje te zetten, dat geeft rust. Maar het belangrijkste is dat er eindelijk echt iemand de tijd voor je neemt, luistert en doorvraagt. Na 1,5 jaar was het zo’n opluchting dat ik eindelijk mijn hele verhaal kon doen’, vertelt Gerard. De reumatoloog beaamt dat: ‘Als je echt een gesprek kan hebben komen er dingen aan de orde waar je in een standaard consult niet aan toe komt. Ik probeer er eerst achter te komen wat iemand al weet en dan vervolgens te kijken hoe we de volgende stap moeten zetten.’

Weer schoenen aan

Inmiddels zijn we een paar maanden verder en gaat het veel beter met Gerard; ‘Na het gesprek heb ik een vragenlijst gemaakt voor mijn eigen medisch specialist. Zo konden we nieuwe stappen in de goede richting zetten.’ Gerard kreeg medicijnen en een Prednison injectie, die uiteindelijk goed bleek aan te slaan. ‘We weten de echte oorzaak nog steeds niet maar de behandeling helpt en ik heb momenteel geen pijn meer. Ik kan weer schoenen aan en zelfs weer golfen.’ Zijn advies aan mensen die niet meer weten wat ze moeten doen? ‘Probeer overzicht te houden, houd een tijdslijn bij en schrijf iedere keer op wat specialisten zeggen en welke informatie je hebt. De dienst medisch specialist kan ik ook zeker aanbevelen, want het geeft je dat zetje in de rug. Je weet dat er iemand echt naar je klacht luistert.’

Zo kan een telefoontje of mail iemand weer een grote stap in de goede richting brengen. Klik hier voor meer informatie over Vraag het de medisch specialist.

Wegens privacyredenen is de naam van Gerard gefingeerd.

Wellicht ook interessant

Contact opnemen met Medicinfo

Dr. Anton Philipsweg 31
5026 RK Tilburg
013 – 594 21 55
info@medicinfo.nl

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Contact opnemen met Medicinfo

Dr. Anton Philipsweg 31
5026 RK Tilburg
013 – 594 21 55
info@medicinfo.nl

Op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief